1. lokakuuta 2019 / Iida-Lotta Juura

Mikä on sinun vireystilasi, lepäätkö tarpeeksi?

On koittanut taas se aika vuodesta, kun päivien pituus lyhenee ja valon määrä vuorokauden aikana vähenee. Siksi onkin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, millä keinoin omaa jaksamista voi edistää.

Lepoon ja palautumiseen kannattaa panostaa

On hyödyllistä pysähtyä ajoittain pohtimaan, onko nukkumiseen käyttämäsi aika riittävä kokonaisvaltaisen palautumisen ja jaksamisen suhteen. Listasimme alle muutamia kysymyksiä, joiden kanssa pääset alkuun oman vireystilasi ja levon riittävyyden tarkastelussa:

  • Heräätkö aamuisin virkeänä ja levänneenä?
  • Jaksatko päivisin keskittyä työtekoon?
  • Riittääkö sinulla energiaa vapaa-ajan aktiviteeteille ja läheisille työpäivän jälkeen?
  • Onko sinun helppo nukahtaa iltaisin?

Edellä esitettyjen kysymysten tarkoituksena on herättää sinua ajattelemaan päivittäistä jaksamistasi ja vireystilaasi. Normaalitilanteessa ihminen kokee aamulla herätessään olevansa virkeä ja kykenevänsä keskittymään työpäivän aikaisiin työtehtäviin. Työpäivä ei kuitenkaan vie kaikkia mehuja, vaan virtaa riittää myös vapaa-ajan harrastuksiin ja läheisten kanssa jaettaviin hetkiin. Iltaisin on normaalia, että nukahtaminen vie noin 15-30 minuuttia siitä, kun olet mennyt sänkyyn, mutta ei sen kauempaa.

Jos huomasit, vastaavasi johonkin edellä esitetyistä kysymyksistä kielteisesti, on hyvä pysähtyä pohtimaan, onko kyseessä väliaikainen ja ohimenevä haaste vai onko tilanne jatkunut samanlaisena jo pidempään. Pitkään jatkuneeseen väsymystilaan on syytä suhtautua vakavasti.

Pohdi niitä tekijöitä, jotka aiheuttavat sinulle väsymyksen tunnetta. Olisiko arjessasi mahdollista tehdä muutoksia, jotka antaisivat sinulle enemmän aikaa levätä ja palautua?

Varmista lisäksi, että hyvinvoinnin peruspilarit oat kohdallasi kunnossa:

  • Syötkö tarpeeksi monipuolista ja ravitsevaa ruokaa?
  • Oletko päivittäin aktiivinen ja liikutko suositusten mukaisesti?
  • Nukutko tarpeeksi öisin ja huolehditko jaksamisestasi ja lepohetkistä myös päivän aikana?

Palautumisen tulisi olla kokonaisvaltaista – sekä kehon että mielen akkujen tulisi latautua levon aikana. Palautuminen on myös aktiivista toimintaa! Kevyt liikunta, harrastukset tai ystävien tapaaminen palauttavat ennen kaikkea mieltä ja henkisiä voimavaroja.

Käytä siis hetki oman jaksamisesi ja palautumisesi tarkasteluun! Vireystilan kohoaminen saa sinut voimaan paremmin – niin fyysisesti kuin henkisestikin!

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Antti Luukkanen: antti.luukkanen@liikkuvasuomi.fi / +358 44 381 3336