27. tammikuuta 2020 / Jyrki Jylänki

Aamurutiinit helpottavat arkea

Hyvinvointivalmentajamme Heidi Tainio kertoo vinkkinsä kiireettömän aamun kautta onnistuneeseen päivään.

Eilen illalla laitoin seuraavan päivän vaatteet tuolin nojalle valmiiksi, latasin kahvinkeittimen ja varmistin, että olin pakannut uimakassiin kaiken tarvittavan. Laitoin kaiken hyvissä ajoin valmiiksi, sillä aamulla kello soi jo kuudelta ja viimeistään puoli seitsemältä piti olla autossa matkalla kohti Allas Sea Poolia. Olimme sopineet treenattavan kanssa sinne aamutreenit.

Odotin aamua innolla, sillä maanantaiset aamu-uinnit ennen työpäivän alkua ovat hyvistä aikeista huolimatta pikku hiljaa jääneet. Syksyisestä uimakoulusta en olisi jäänyt mistään hinnasta pois, mutta nyt omatoimisesti lähteminen on huomattavasti haastavampaa. Yhdessä sovituista treenitreffeistä on niin paljon helpompaa pitää kiinni, varsinkin, kun kyseessä on uusi laji ja uusi rutiini.

Aamulla ensimmäiseksi join ison lasin vettä, suihkautin suuhun D-vitamiinit, napsautin kahvinkeittimen päälle ja kahvin tippuessa pesin kasvot, hampaat ja puin päälle. Venyttelyt jäivät vain muutamaan minuuttiin, parempi sekin kuin ei mitään. Varttia myöhemmin istuin jo autossa kahvikuppini kanssa. Aamulypsyä kuunnellessa mietin, kuinka tietyt rutiinit helpottavat kummasti arkea.

Onnistunut aamu alkaa illalla

Nautin rauhallisista ja kiireettömistä aamuista silloinkin, kun aikaa on vähän. Siksi valmistelen seuraavan päivän tavarat jo edellisenä iltana valmiiksi, tällä varmistan myös ettei mitään unohdu. Samalla päästän irti ajatuksista, jotka muuten muistuttaisivat koko ajan aamulla muistettavista asioista. Mieli rauhoittuu ja unikin on todennäköisesti laadukkaampaa. Aamulla on myös huomattavasti mukavampi herätä, kun ei tarvitse etsiä mystisesti kadonneita tavaroita, joskus on nimittäin saattanut käydä niinkin.

Herätyskelloni soi aamuisin mieluummin muutaman minuutin liian aikaisin kuin liian myöhään. Aamut ovat omaa aikaani ja haluan nauttia niistä rauhassa. Kaikki aamut eivät ole läheskään samanlaisia, mutta iso vesilasi, aamukahvi, aamiainen ja venyttelyt kuuluvat jokaiseen aamuuni. Venyttelen silloinkin, kun ei huvittaisi, sillä tiedän, että rutiineista lipsuessa on vaikea saada motivaatiota takaisin. Alkusyksystä rutiini jäi, ja uudelleen aloittaminen oli työn ja tuskan takana. Siksi lyhytkin on parempi kuin ei ollenkaan.

Jos työt sallivat, treenaan mieluiten heti aamusta. Olen aamuvirkku ja tehokkaimmillani heti aamuista. Pieni liikunta heti aamusta tekee hyvää ja mikäpä sen parempi, jos liikunta tulee vielä näin työn ohessa. Siksi usein suosin myös työmatkaliikuntaa. Kerran, kun itselle tärkeät rutiinit on saanut osaksi arkea, sujuvat ne kuin hampaiden harjaaminen – ilman sen kummempaa eforttia.

Alla vielä resepti chiavanukkaaseen, joka on nopea tehdä edellisenä iltana valmiiksi. Chiapudding on täyttävä ja pitää nälän pitkään loitolla. Siksi suosin sitä etenkin aamuisin, sillä aamupalan ja lounaan väli saattaa usein venähtää helposti useaan tuntiin. Valmista chiavanukas jo etukäteen ja jos et esimerkiksi vielä heti herätessä ole nälkäinen, kulkee vanukas kätevästi säilytysrasiassa mukana työpaikalle.

Tsemppiä aamuun ja päivään!

Heidi

CHIAVANUKAS (gluteeniton ja maidoton)

2 1/2 dl cashewpähkinöitä

5 dl vettä

pala tuoretta inkivääriä 

kurkumaa

ripaus suolaa

1 tl hunajaa

kypsä banaani

1 dl chiansiemeniä

Sekoita pähkinät, vesi ja mausteet kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää joukkoon kypsä banaani ja jatka ajamista. Siirrä vanukas säilytysrasiaan ja lusikoi joukkoon vielä chiansiemenet. Anna vanukkaan tekeytyä vähintään puolisen tuntia tai yön yli. Tarjoile esimerkiksi marjojen, banaanisiivujen ja granolan kanssa. Vanukas säilyy jääkaapissa 3-4 päivää.